Tajemství DNA odhalí nový web

Mendelovo muzeum a přírodovědci Masarykovy univerzity zprovoznili českou verzi naučné stránky Od počátku s DNA.

Model DNA.

Co jsou to geny, jak se řídí dědičnost a co je to mutace? Jedenačtyřicet kapitol plných studijních textů, animací experimentů i interaktivních úkolů najdou zájemci na nových webových stránkách Od počátku s DNA

Českou verzi anglického originálu z dílny Cold Spring Harbor Laboratory připravili pracovníci Mendelova muzeaÚstavu experimentální biologie Přírodovědecké fakulty MU.

„Úkolem stránek je popularizovat obory molekulární biologie a genetika, ale obsah má široký přesah i do buněčné biologie, biochemie, biologie virů a podobně. Důvodem pro jejich vytvoření bylo nejen šíření povědomí o těchto oborech, ale také potřeba mít kvalitní a odborníky zkontrolované informace o této tématice,“ uvedla jedna z autorek české verze webu Zuzana Hanzelková.

Stránky se podle ní snaží vyvracet i některé mýty z oblasti genetiky a biologie, například o genovém inženýrství nebo o geneticky modifikovaných potravinách.

Web je určený všem zájemcům bez ohledu na věk, vzdělání a znalosti. „Informace tam najdou žáci základních, středních i vysokých škol v takové formě, aby jim porozuměli,“ dodala Hanzelková.

Nový projekt bude sloužit také jako výukový materiál pro studenty přírodovědecké fakulty. „Využijí ho především posluchači prvních a druhých ročníků v základních předmětech,“ uvedl Pavel Lízal z ústavu experimentální biologie, který se na přípravě stránek podílel.

Informace se budou také postupně doplňovat. „Chceme průběžně aktualizovat především odkazy na zdroje informací a přidávat k nim i české varianty, případně naše vlastní studijní materiály,“ doplnil Lízal.

Stránky najdou zájemci na adrese imendel.cz, kde by se v budoucnu měly objevit i další interaktivní materiály připravené pracovníky Mendelova muzea.