Ceitec otevřel laboratoř s největším spektrometrem

Nový spektrometr pro nukleární magnetickou rezonanci je nejvýkonnější ve střední a východní Evropě.

Zařízení slouží ke studiu struktur biologicky významných molekul na úrovni atomů. Pomáhá s chápáním procesů v živých organismech.

Nejvýkonnější spektrometr pro nukleární magnetickou rezonanci (NMR) ve střední a východní Evropě získal Středoevropský technologický institut – Ceitec. V kampusu Masarykovy univerzity v Bohunicích doplnil vybavení Národního NMR centra, které nese od středy 23. ledna jméno Josefa Dadoka, průkopníka v této vědní oblasti.

Nový přístroj za více než sto milionů korun doplnil dalších pět spektrometrů umístěných v centru. Tato zařízení slouží ke studiu struktur biologicky významných molekul na úrovni atomů. Výsledky měření vědci využívají například k pochopení fungování živých organizmů nebo při vývoji nových léčiv.

„Když jsem laboratoř viděl, byl jsem na nejvyšší míru spokojen a jsem dojat, že nese moje jméno,“ uvedl při slavnostním otevření profesor Josef Dadok a dodal, že laboratoř disponuje sadou prvotřídních přístrojů. Podobných unikátních zařízení, jako je nový spektrometr, je po celém světě instalováno jen osm.

Pracoviště funguje v tzv. sdíleném režimu. Neslouží tedy jen vědcům z Ceitecu Masarykovy univerzity, je otevřené i výzkumníkům a průmyslu.